Saya bimbang Endometriosis saya menghalang saya Hamil

Saya bimbang Endometriosis saya menghalang saya Hamil

Soalan:

Saya 34, seorang ahli fisioterapi pediatrik dan telah berjuang endometriosis, didiagnosis melalui laparoskopi tiga tahun yang lalu. Pakar bedah mendapati beberapa perekatan di rantau ini pelvik dan sekitar usus dan pundi kencing. Ini telah dikeluarkan oleh laser tetapi saya masih mengalami banyak kesakitan yang hanya sebahagiannya lega dengan akupunktur dan bersama codamol. Suami saya dan saya cuba untuk hamil, tetapi saya mempunyai dua keguguran awal dan tidak dapat untuk hamil selama bulan l6 lalu. Saya akan menjadi sangat bersyukur kerana apa-apa nasihat mengenai kesakitan dan bagaimana untuk hamil.

Jawapan:

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini endometriosis telah menjadi masalah utama bagi wanita di Barat dan masyarakat bandar di seluruh dunia. Kepercayaan saya adalah bahawa tekanan memainkan peranan utama dalam genesis, walaupun ini adalah sukar untuk membuktikan.

Endometrium, atau lapisan dalaman rahim (endo- dalam, rahim metrium-), lembut dan jeli seperti dalam konsisten dan penuh dengan saluran darah. Kadang-kadang, atas sebab-sebab yang kita tidak tahu, ia mula berhijrah dan membuat dalam tisu-tisu lain seperti dinding usus, ovari atau ligamen yang menggantung rahim. Tanda-tanda utama endometriosis adalah kesakitan (terutamanya sebelum tempoh itu), pendarahan (kerana ini adalah semula jadi untuk endometrium) dan terganggu kitaran (tempoh yang lebih pendek lagi atau).

Urut adalah salah satu alat yang paling berkuasa terapeutik untuk banyak keadaan, jadi saya telah menghabiskan banyak desakan masa dan perasaan pesakit, abdomen. Ini telah membawa saya untuk mengetahui bahawa banyak sakit perut sebenarnya berasal di dinding abdomen.

Pertama pengajaran anatomi: terdapat otot lurus berjalan dari pusat ribcage untuk tulang kemaluan dan dua set otot serong crisscrossing perut dari tulang rusuk ke bahagian tulang pinggul dan tulang rusuk untuk bahagian atas tulang kemaluan. (Pengukuhan otot ini adalah asas kepada sistem latihan seperti Pilates.) Walau bagaimanapun, ini meninggalkan beberapa kawasan yang tidak dilindungi oleh otot - aku memanggil ini 'mata perut Dr Ali. Orang-orang yang lebih rendah, yang terletak kira-kira tiga atau empat jari kiri kanan butang perut dan kira-kira empat jari di bawah, paling relevan dengan kesakitan endometriosis. Jolokan kawasan-kawasan ini dengan jari telunjuk dan sakit yang tajam akan membimbing anda untuk lokasi yang tepat.

Jika sebahagian daripada tisu endometrium mendapat diajukan pada dinding usus, ia berpaut, seperti rangkaian labah-laba pada lengan anda. Inilah yang membentuk perekatan. Sekarang jika anda mendapatkan gas dalam usus yang menyebabkan kembung, dinding usus ditarik dalam arah yang berbeza menyebabkan kesakitan. Keadaan ini menjadi lebih teruk jika gas menjadi terperangkap: dalam usaha untuk melepaskannya, usus bermula kontrak dan berkembang di kekejangan, menyebabkan kesakitan yg bersifat sakit perut. Jika gas perut dan kesesakan pelvis membina, lapisan sensitif abdomen (dipanggil peritoneum) bertindak balas dengan cuba untuk herniate, atau menembusi titik-titik lemah yang telah saya sebutkan di atas. Ini menyebabkan kesakitan. Urut adalah sangat berkesan. Perlahan-lahan gosokkan dan strok titik yang terjejas perut yang lebih rendah dengan balsem pudina atau krim apabila sakit mogok.

Juga mengurut kedua-dua mata perut yang lebih rendah dua kali sehari selama dua atau tiga hari sebelum haid, atau apabila kesakitan bermula. Juga mengurut leher dan kawasan bahu dan pangkal tengkorak anda, untuk meningkatkan aliran darah ke kelenjar pituitari: ini mengawal aktiviti hormon anda dan dengan itu keupayaan anda untuk hamil. Pasangan anda boleh membantu dengan ini.

Bagaimana untuk meringankan kesakitan endometriosis

Mengawal gas perut: Jika anda sembelit, mengambil Isapgol sekam psyllium seperti yang diarahkan pada label, dan Herbolax: satu tablet selepas makan malam anda selama dua bulan; makan betik, bayam dan prun dan minum dua liter air masih setiap hari. Juga elakkan yis yang mengandungi dan gas yang menghasilkan makanan seperti bir, air bergas, cendawan, cuka, kacang kuda, kacang, bijirin tinggi serat, radishes, gula dan produk dipelihara. Membantu pemulihan diri dengan meningkatkan tenaga badan anda dengan ginseng India, Ashwaganda: mengambil satu atau dua setiap hari selama empat bulan.

Juga mengambil tablet zink: satu 15mg tablet setiap hari (sebaik-baiknya pada waktu malam) selama satu bulan, maka selang sehari selama tiga bulan. Untuk berehat, mengambil satu tablet ubat Mentat Ayurveda sebelum tidur selama dua bulan. Membantu menyembuhkan rahim anda dengan senaman yoga tertentu: anda boleh menemui mereka dalam buku Yoga terapeutik. Pose bermanfaat adalah ular tedung, pam perut, bot dan kanak-kanak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar