Memahami Diagnosis Perubatan Oriental Anda Diberi oleh Acupuncturist anda

Memahami Diagnosis Perubatan Oriental Anda Diberi oleh Acupuncturist anda

Sebagai pesakit di bawah jagaan seorang ahli akupunktur diagnosis anda adalah berdasarkan Perubatan Oriental Tradisional (TOM) yang bertentangan dengan diagnosis perubatan Barat (WMD) oleh pakar perubatan. Akupuntur dan Perubatan Oriental adalah ubat berasaskan corak dan bukan perubatan berasaskan penyakit. Sebagai contoh, kencing manis, artritis reumatoid atau hipertensi (tekanan darah tinggi) adalah contoh-contoh penyakit didiagnosis oleh doktor perubatan yang dicirikan oleh kumpulan yang dikenal pasti tanda-tanda atau gejala-gejala yang unik untuk setiap penyakit. Pesakit Pelbagai menyampaikan dengan kumpulan asas tanda-tanda dan gejala boleh semua diberi diagnosis yang sama penyakit tertentu. Diagnosis berdasarkan corak yang diberikan oleh ahli akupunktur terdiri daripada corak tanda-tanda dan gejala-gejala yang unik untuk setiap pesakit.

Contohnya; dua pesakit hadir dengan Artritis Reumatoid lutut (WMD) dengan tanda-tanda lazim dan tanda-tanda seperti kesakitan, bengkak, kekakuan, dan keletihan. Di samping itu, Pesakit A juga hadir dengan sakit khusus kepada aspek medial lutut kiri, serangan kemarahan, minum berlebihan (alkohol) dan sakit kepala migrain di mana sebagai Pesakit B mengalami sakit di belakang lutut, kebencian kepada sejuk dan semput hanya pada waktu malam. Semua tanda-tanda dan gejala-gejala yang berkumpul untuk membentuk corak yang unik, yang memerlukan perubahan dalam rawatan. Untuk melanjutkan contoh, Pesakit A akan didiagnosis dengan overacting Hati di Limpa dengan Hati Yang Rising dan Pesakit B akan didiagnosis dengan Limpa & buah pinggang Yang kekurangan dengan Kelembapan. Untuk menjelaskan dua mata yang akan terus dijelaskan sebagai anda baca di - 1. Kedua-dua pesakit artritis (WMD) didiagnosis dengan corak yang berbeza antara tanda-tanda dan gejala-gejala (TOM) secara kolektif yang memerlukan pelan rawatan yang berbeza. 2. Walaupun ia sukar untuk memahami corak yang berasingan diagnosis tanpa mengkaji akupunktur saya sengaja memilih corak ini untuk mengenal pasti pemahaman asas bahawa Pesakit A hadir dengan corak yang berlebihan dan Pesakit B hadir dengan corak kekurangan.

Satu prinsip asas yang mendasari TOM ialah Teori Yin Yang. Lambang ini adalah satu kaedah mengkategorikan bertentangan. Ia boleh disebut sebagai simbol, yang melambangkan peralihan yang harmoni bertentangan. Melihat simbol yang anda lihat putih timbul di sebelah kiri dan terkumpul ke arah atas. Sisi hitam di sebelah kanan bulatan berkumpul di bahagian bawah. Kedua-dua pihak mengintegrasikan ke dalam satu sama lain dan berkadaran keseimbangan melambangkan sama atau keharmonian. Segala sesuatu dalam alam semula jadi kualiti yang merangkumi kedua-dua Yin dan Yang. Yin tidak boleh wujud tanpa Yang dan Yang tidak boleh wujud tanpa Yin. Mereka saling bergantung. Lets tempat objek ke dalam kategori ini untuk membawa pemahaman yang lebih mendalam. Bomba dan Air adalah bertentangan. Fire tergolong dalam (kenaikan putih /) kategori Yang dan air tergolong dalam Yin (Black / tenggelam) kategori. Api naik - singki air; Fire adalah pemanasan - Air adalah penyejukan; Dimakan api - Air menyuburkan; Fire aktif - Air bertujuan kedudukan yang rendah untuk menjadi masih. Kualiti ini bertentangan terdapat dalam tubuh manusia dan kita boleh membandingkan kualiti ini untuk mengenal pasti corak ketidakseimbangan. Memahami kekurangan atau keterlaluan dalam Yin dan Yang boleh membantu secara semulajadi kembali badan untuk keadaan keseimbangan dan kesejahteraan.

Interaksi Yin (air) dan Yang (api) terbaik boleh digambarkan oleh mendidih periuk air. Apabila mendidih periuk air anda meletakkan air di atas api dan tidak api di atas air, betul? Ia adalah akal untuk meletakkan air di atas api kerana ini adalah unsur-unsur semula jadi dengan tindak balas diramal. Api adalah panas dan meningkat. Air adalah penyejukan dan sinki. Mengintegrasikan kedua-dua membawa air mendidih menyebabkan wap meningkat, yang melambangkan fungsi dan kehidupan - prinsip yang aktif dalam alam semula jadi. Bersama-sama dua bertentangan mengintegrasikan dan tindakan dilahirkan. Sekarang bahagian air dan api adalah penting untuk mengekalkan tindakan atau fungsi. Terlalu api banyak boleh mengurangkan air terlalu cepat dan tidak memohon api cukup mungkin tidak pernah membawa air sehingga mendidih. Sebaliknya, menggunakan air yang terlalu banyak mungkin tidak membawa kesan yang mendidih dan tidak memohon air yang mencukupi boleh menyebabkan air mendidih dengan cepat. Dua komponen - yin dan yang - dengan pesat mula menambah kepada pelbagai acara atau corak iaitu api yang berlebihan, air yang berlebihan, api kekurangan, air kurang.

Kadang-kadang apabila saya menjelaskan diagnosis kepada pesakit saya boleh berkata mereka mempunyai terlalu banyak haba di dalam atau ia telah sejuk di dalam atau mereka mempunyai keadaan berlebihan atau keadaan kekurangan. Berdasarkan prinsip yang mudah Yin dan Yang anda boleh mula melihat bagaimana diagnosis yang terbentuk. Sudah tentu ia adalah lebih kompleks dan jarang yang begitu mudah.

Dalam hal rawatan biarlah saya menerangkan bagaimana pelbagai masalah boleh memainkan peranan dalam memulihkan keseimbangan dalam kesihatan dan membuat jalan untuk kesihatan yang optimum. Menyedari kitaran dalam gaya hidup anda boleh membantu anda mengenal pasti cara-cara untuk membawa keseimbangan dalam hidup anda dan menggalakkan kesihatan dan kesejahteraan. Terdapat banyak kitaran yang boleh dikategorikan menggunakan Yin dan Yang sebagai contoh - aktiviti berbanding untuk berehat. Anda tidak dapat tidur dengan baik kerana anda tidak cukup aktif dan sebaliknya anda tidak boleh berasa bertenaga kerana anda tidak tidur lena. Apabila kitaran tidak seimbang yang diperlukan konsisten untuk mengembalikan keseimbangan. Anda boleh terjebak dengan yang mana satu yang terdahulu - seperti ayam atau masalah telur tetapi anda perlu ingat ini bukan linear / sebab dan akibat model. Teori Yin Yang adalah model kitaran holistik. Anda tidak boleh mempunyai satu tanpa yang lain. Tumpuan dalam tidak untuk mengenal pasti punca tetapi kepada memulihkan kira-kira. Menyedari kedua-dua belah kitaran membantu mengenal pasti apa yang berlebihan dan apa yang kekurangan. Setelah dikenal pasti anda boleh memohon kaedah untuk mengurangkan kekurangan yang berlebihan dan makanan tambahan melalui pelbagai cara termasuk senaman, pemakanan, tabiat kerja yang baik, hubungan memupuk, keseimbangan mental-emosi dan sebagainya.

Seorang ahli akupunktur tidak hanya berfungsi dengan jarum. Seorang ahli akupunktur dilatih untuk mengenali prinsip-prinsip Yin dan Yang dan memulihkan kesihatan bukan sahaja melalui rawatan akupunktur dan herba tetapi juga melalui memahami semua kebimbangan gaya hidup yang dibincangkan sebelum ini yang memerlukan kesedaran dan penjagaan untuk mengekalkan kesihatan yang optimum untuk setiap individu. Ini adalah apa yang saya panggil ubat pencegahan dan penjagaan kesihatan. Untuk mengetahui lebih lanjut terus melihat keluar untuk lebih banyak artikel yang membincangkan penjagaan kesihatan melalui prinsip-prinsip penting dalam Perubatan Tradisional Oriental, Akupunktur, Ubatan Herba Cina, Tao Pemakanan, Tai Chi Chuan, Qi Gong dan kaunseling Gaya Hidup untuk memberi nafas baru dan mengembalikan keseimbangan untuk kesihatan yang optimum.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar