Bagaimana untuk Hadapi Sciatica Sakit

Bagaimana untuk Hadapi Sciatica Sakit

Sciatica adalah keadaan yang sangat umum, tetapi salah satu yang boleh mengubah kehidupan orang-orang yang menderita daripada itu. Ia biasanya berlaku apabila saraf sciatic menjadi terperangkap atau menerima tekanan dari cakera berhampiran. Bergantung kepada tahap kesakitan, berjalan atau hanya bangun boleh menjadi pedih dan sukar. Saraf sciatic berjalan dari belakang, melalui punggung dan turun ke belakang paha, oleh itu sakit dapat dirasai di mana-mana di seluruh rantau ini. Sakit biasanya dirasai di sebelah badan, dan sering dapat dirasai sentiasa kerana sakit, atau kadang-kadang sebagai pembakaran atau kesemutan. Keradangan di sekitar kawasan itu juga boleh menyebabkan kesukaran berdiri dan bergerak di sekitar.

Terdapat banyak bentuk melegakan kesakitan sciatica, dan cara terbaik untuk mencari satu yang sesuai dengan keadaan anda adalah untuk membincangkan pelbagai pilihan dengan doktor anda. Bergantung kepada keadaan anda, mudah di rumah kaedah mungkin tidak sesuai. Walau bagaimanapun, jika sakit yang lebih teruk atau berterusan, doktor anda mungkin mencadangkan ubat melegakan kesakitan atau pembedahan. Kaedah-kaedah ini boleh berbeza-beza, dan ubat-ubatan atau pembedahan diperlukan akan bergantung kepada keadaan anda dan kesihatan peribadi.

Banyak orang yang enggan bergantung kepada ubat-ubatan biasa dan tidak mahu menjalani pembedahan, dan oleh itu memihak kepada kaedah mudah sciatica melegakan kesakitan mereka boleh mengamalkan hari ke hari. Pertama, postur dan sokongan apabila duduk atau berbaring anda adalah satu pertimbangan yang penting. Permukaan lembut boleh memburukkan sciatica, sebagai belakang yang lebih rendah tidak disokong dan tekanan yang berlebihan boleh dibentuk di sana. Kerusi firma yang condong sedikit ke belakang boleh memindahkan berat badan belakang yang lebih rendah, mengurangkan rasa tidak selesa daripada yang boleh berlaku. Begitu juga, tilam kendor akan mempunyai kesan yang sama, jadi cuba untuk melabur di kerusi kualiti yang baik dan tilam untuk digunakan setiap hari. Untuk mengekalkan kaedah pilihan anda sciatica melegakan kesakitan, memastikan bahawa anda tidak menghabiskan masa yang lama duduk atau berdiri dalam satu kedudukan. Ini boleh memburukkan belakang anda yang menyokong majoriti berat badan. Pergerakan adalah penting untuk tetap lembut.

Satu lagi kaedah yang baik melegakan kesakitan sciatica adalah senaman. Tanpa aktiviti lembut, otot dan sendi boleh menjadi kaku dan lebih menyakitkan. Adalah lebih baik untuk cuba untuk menggabungkan senaman ringan ke dalam rutin harian anda, seperti berjalan anjing, atau berenang atau yoga. Ramai orang mendapati bahawa latihan berasaskan di dalam air, seperti aerobik aqua, adalah terutamanya berkesan. Air akan membantu untuk menyokong dan mengurangkan sakit sendi, dan apabila dilakukan di kolam renang yang hangat atau tab mandi panas haba boleh membantu mengurangkan kesakitan anda. Lakukan aktiviti akan membantu untuk menjaga sendi anda lembut dan fleksibel, dan akan berhenti kekakuan menyebabkan masalah.

Mana-mana kaedah melegakan kesakitan sciatica anda pilih, pastikan bahawa anda membincangkan pilihan dan rancangan anda dengan doktor anda terlebih dahulu. Walaupun menjalankan rejim senaman perlu dibincangkan, untuk memastikan bahawa aktiviti yang dimaksudkan anda akan sesuai untuk keadaan anda. Gaya hidup yang sihat dan rawatan yang betul akan membantu untuk meringankan sciatica anda dan meningkatkan hidup anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar